Segédlet 7. osztály számára - Programok, algoritmusok

Segédlet 7. osztály számára - Programok, algoritmusok

(Ha valaki megszereti ezt a témát, és ezen a vonalon továbbtanul, akkor a képen látható úriember helyzetébe is kerülhet, aki a világ 5 leggazdagabb embere közt van. Ő Bill Gates, a Microsoft cég vezetője.
Szóval programozzon mindenki, és akkor ti is naphosszat heverészhettek az íróasztalotokon munkaidőben szoftverfejlesztő pulóverben, és még fizetnek is érte) :)



Program és algoritmus

1. Tevékenyég, eljárás, utasítás
A hétköznapokon az emberek különböző tevékenységeket végeznek. Pl. írás, olvasás. De ezek mellett elemi tevékenységek is vannak, pl. légzés, járás.
A számítógépek is tevékenységeket végeznek, pl. induláskor az operációs rendszer betöltése vagy Windows-ban az indulási hang lejátszása mind mind egy tevékenység.
A tevékenység tehát egy műveletsor. Ez a műveletsor eljárásokból és utasításokból áll.

Ha egy tevékenységet valakivel vagy egy gép esetében valamivel el akarunk végeztetni, akkor annak részleteit pontosan el kell magyaráznunk. Apró részletekre kell szednünk. Ezeket az apró részleteket nevezzük eljárásoknak.
Az eljárás tehát a tevékenység részleteit jelenti.

Természetesen az eljárások is újabb, még kisebb egységekre bonthatóak, ezeket nevezzük utasításoknak.

Vegyünk egy egyszerű példát. Rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy a példánk csupán szemléltető jellegű, csak magyarázatra szolgál, nem fedi a teljes valóságot. Egy sokatok által kedvelt és szeretett játékot hoznék elő, ez a Call of Duty. Legyen ez a szemléltető példánk. Egy folyamatábrában szeretném illusztrálni, mi történik, ha lenyomjuk a lövés egérgombot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. A tevékenység leírása
A számítástechnikában a tevékenységet algoritmusnak nevezzük. Az algoritmusokat két módszerrel lehet ábrázolni.
1. folyamatábra
2. mondatszerű leírás

A folyamatábra
Minden tevékenységet bekeretezünk ha ilyet készítünk. A keretek közötti sorrendet az egyikből a másikba mutató nyíllal jelezzük. (ilyen látható a fenti rajzon is.)
Másik példa:



 

 

 

 

 

 


A mondatszerű leírás
Mondattöredékeket írunk egymás alá.
Pl.: 


Start:
   Utasítás 1
   Utasítás 2
Stop.

Mi folyamatábrákatl fogunk megnézni.
 

3. Az elágazás
Az algoritmusban akkor van elágazás, ha nem egyértelmű hogy mit kell tenni, vagy ha valamitől függ az algoritmus végkimenetele.
A rajzon az I betű az igazat, míg a H a hamisat jelenti. Ezek alapján a rajzról azt olvashatjuk le, hogy Ha a gépünk hibátlanül működik, akkor játszhatunk, ám ha pl. hibaüzenetet ad, akkor indítsuk újra.

pl.:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Ismétlés

Ha ugyanazt a mozzanatot többször egymás után meg kell ismételnünk, akkor ismétlési szerkezetről beszélünk. Ezt így lehet ábrázolni:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ábráról leolvasható, hogy amíg hibaüzetet ad a gép, addig mindig újraindul. (Persze az más kérdés hogy ettől a probléma nem oldódik meg.) Tehát ugyan azt a műveletet ismételgeti. Ha Hamis, tehát NEM ad hibaüzenetet a gép, akkor nyugodtan játszhatsz.

Programokról és algoritmusokról egyenlőre ennyit, a későbbiekben fogunk még velük foglalkozni.